На виконання Листа Міністерства освіти і науки України від 31.07.2015 за №1/9-364 «Про Всеукраїнський проект «Це – наше і це – твоє!» та з метою ознайомлення учнів 2-х – 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів з історією рідного краю та усвідомлення її як невід’ємної частини загальної історії України, формування патріотизму та почуття гордості за свою країну, Міністерством освіти і науки України та телеканалом ПЛЮСПЛЮС за підтримки першої леді країни Марини Порошенко протягом жовтня-грудня 2015 року реалізовувався Всеукраїнський проект «Це – наше і це – твоє!».

У результаті реалізації Проекту було визначено 25 кращих проектних робіт (по одній від кожної області та м. Києва), що стануть основою мультфільмів про нашу Україну.

Проектна робота складалася з історії про визначну подію, людину або культурну, природну особливість регіону та малюнків, що ілюструють цю історію.

Учні 3-Б класу загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 м.Заліщики під керівництвом вчителя Костів Зоряни Петрівни отримали перемогу у Всеукраїнському Проекті "Це - наше і це - твоє" від телеканалу "Плюс-плюс».

Вітаю, вас, мої розумники! Бажаю нових звершень!

/Files/photogallery/IMAG0766.jpgЧарівні Чернівці/Files/photogallery/20.jpg
/Files/photogallery/24.jpg/Files/photogallery/6.jpg/Files/photogallery/IMAG0758.jpg/Files/photogallery/IMAG0772.jpg/Files/photogallery/IMAG0972.jpgОсінь!!!/Files/photogallery/IMAG0965.jpg









/Files/photogallery/5.jpg/Files/photogallery/DSC08797.JPGПодарунки для чемних діточок.

Нагодуймо синичок!/Files/photogallery/1.jpg




Світ очима дітей/Files/photogallery/IMAG0806_BURST001.jpgСвіт очима дітей/Files/photogallery/IMAG0800.jpg/Files/photogallery/IMAG0797_BURST003.jpg

В здоровому тілі - здоровий дух

/Files/photogallery/IMAG0809.jpgВ здоровому тілі - здоровий дух/Files/photogallery/IMAG0897.jpg

Рушник єднання/Files/photogallery/IMAG0894.jpg/Files/photogallery/IMAG0883.jpg

В гостях у Св.Миколая

/Files/photogallery/DSC08696.JPGЕкскурсія в садибу Св.Миколая (с.Пістинь)/Files/photogallery/DSC08748.JPG/Files/photogallery/DSC08703.JPG

/Files/photogallery/DSC08721.JPG



Урок 32. Дослідницький проект-практикум.

Як зберегти ялинку перед новорічними святами?

Творче завдання. Виготовлення паперової ялинки.

Тип проекту: груповий, інтегрований.

Предмети, що інтегруються: математика, розвиток мовлення, природознавство, трудове навчання.

Вид проекту: інформаційно – художній.

Проблема проекту: Як захистити зелених красунь від бездумного знищення?

Мета проекту :

n навчальна - ознайомити з результатами проектної діяльності батьків, вчителів по темі " Як зберегти ялинку перед новорічними святами?"; надати учням можливість долучитися до конкретних дій для збереження ялинових насаджень; залучити учнів до пошуку цікавих фактів про ялинку та умови її збереження; вчити учнів здійснювати проектну діяльність на основі дослідження; повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну ялинку;

n розвивальна - розвивати спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру; розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ;

n виховна - виховувати у дітей бережливе ставлення до природи, інтерес до пошу­кової роботи, історії і традиції свого народу; розвивати самостійність та відповідальність.

Спосіб розв’язання проблеми: пошук літературного матеріалу; мовленнєві та математичні вправи; цікаві енциклопедичні дані; використання власних спостережень; освоєння групами різних практичних технологій.

Тривалість проекту: 4 години.

Форма захисту: практикум з презентацією творчих робіт.

Кінцевий продукт: виставка творчих робіт, презентація способів збереження ялинок.

Керівник проекту: учитель.

Учасники проекту: учні 2-Б класу.

Ключові компетентності:

- вміння вчитися:

навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку; співпрацює в групі; переключається з одного виду роботи на інший;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; виконує творчі завдання;

загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;

- інформаційно-комунікативна: знаходить у повідомленні інформацію: конкретні відомості; створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

- загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки

на уроці;

- громадянська: прагне охороняти природу рідного краю, примножувати її; вивчає історію і традиції свого народу;

- здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

- знає назвихвойних рослини своєї місцевості;

- називає традиції святкування новорічних свят у своїй сім’ї;

- визначає найбільш прийнятний спосіб збереження «живої» ялинки.

- визначає креативну ялинку, яка сподобалась найбільше.

Середній рівень:

- наводить приклади способів збереження ялинових насаджень.

Достатній рівень:

- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) про те, як зберегти ялинку перед новорічними святами,

- обговорює знайдену інформацію;

Високий рівень:

- пояснює цінність хвойних рослин для природи і людини;

- створює паперову ялинку і презентує виконане творче завдання.

- пропонyє, з яких підручних матеріалів можна виготовити ялинку вдома.

Обладнання : тематична виставка книг, дитячих журналів, енциклопедій, дитячі роботи, комп’ютер, проектор, штучні ялинки, музика Моцарта, зразок виконання ялинки з паперу, кольоровий папір, клей, ножиці, олівці, картонна основа (трикутник) для ялинки.

План уроку:

1. Слухання оповідання С. Носаня «Ялинка».

2. Розповідь учнів про традиції святкування новорічних свят у їхній сім’ї.

3. Доповнення вчителем знань учнів. Розповідь про традиції прикрашання оселі ялинкою, користь від збереження ялинок перед новорічними святами.

4. Самостійне читання учнями текстів про те, як зберегти ялинку перед новорічними святами. Знаходження необхідної інформації (за завданням вчителя). Обговорення здобутої інформації. Робота в групах .

5. Презентація учнями отриманої інформації .

6. Обговорення авторських ялинок, які сподобалися найбільше.

7. Висловлювання пропозицій, з яких підручних матеріалів можна виготовити ялинку вдома.

8. Визначення найбільш прийнятного способу збереження «живої» ялинки. 

9. Колективне виготовлення паперової ялинки.

10. Презентування виконаного творчого завдання.

11. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .

12. Підведення підсумків уроку.

Хід уроку

I. Організаційний момент

- Давайте привітаємося з гостями, які завітали до нас.

У нас сьогодні незвичайний урок – урок який врятує життя ялинкам. Ви старанно до нього готувалися і з хвилювання чекали. З яким настроєм ми розпочнемо? (Смайлики)

Діти, сядьте всі зручненько,

Не шуміть, сидіть рівненько.

Урок буде незвичайний,

А цікавий і повчальний.

/Files/photogallery/DSC00571.JPG

II. Оголошення теми уроку

- З посмішкою розпочнемо урок. На ньому ми почуємо відповіді на ті питання, що нас хвилювали під час підготовки уроку, підведемо підсумки вашої дослідницької роботи, зробимо чудові новорічні ялинки. Чи цікавим буде урок? Це залежить від вашої активності, уважності, творчості.

n Вправа ,,Очікування’’.

Передбачення за ключовими словами ( ялинка, не купуємо, прикрашаємо, лісник, красуня, болісно, нищити, смітник).

- Чого чекаєте від уроку?
- Що б хотіли побачити на уроці?
- З ким хотіли б зустрітися під час уроку?
- Давайте сплануємо нашу роботу:

ЗНАЄМО …
ВМІЄМО…
ХОЧЕМО ЗНАТИ …

III. Актуалізація опорних знань

1. Спостереження за природою.

2. Відгадування загадки.

-А як виникла ідея нашого проекту? Давайте пригадаємо! Про яке деревце ми будемо розмовляти ? І у цьому допоможе загадка.

Гірляндами рясними,

Веселим сяйвом прикрас,

Цукерками смачними.

Та всюди, в місті і в селі,

Несуть дорослі, ждуть малі

У кожному будинку

Прикрашену … (ялинку)./Files/photogallery/DSC00580.JPG

2. „Мозковий штурм"

- Без чого неможливе новорічне свято?

( Торт, іграшки, ялинка, радість, салют)

- Яка головна героїня свята?

3. ,, Асоціативний кущ’’.
І так ви мабуть здогадалися про що буде йти мова на уроці. Всі ми звикли, що Новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І на цьому святі веселяться всі, невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі і принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу, а потім викинути її на смітник.

- Звісно ж , який Новий рік без запаху хвої, без гірлянд і ялинкових прикрас.

- Чому ми вирубуємо ялинки під Новий рік?

І. Опрацювання тексту С. Носаня «Ялинка»

Ялинка

Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір'ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:
— Скільки за цю красуню?
— Два карбованці заплатили.
— Жаль,— якось болісно зітхнув Карпо Іванович.
— Що жаль? — перепитую.
— Отаку красу нищити... І в селі, і в містах кожний неодмінно хоче придбати ялинку на свято. І навіть не подумає, що для того, аби виросла ось така, як у вас, треба щонайменше десять років чекати! Якби моя воля, то я геть би заборонив рубати й продавати ялинки. Постоїть вона в хаті для втіхи тиждень-два — і на смітник. Хіба це по-людському?..
Сергій Носань .

2. Вправа «Мікрофон»/Files/photogallery/DSC00576.JPG

-Поясніть, чому прикрашати «живу» ялинку не по-людському?

Назвіть, які традиції святкування новорічних свят і збереження ялинки у вашій сім’ї.

V. Звіт учнів про хід виконаної справи

1. Група „ Народознавці"

Повідомлення «Історія Нового року».

Всі ми знаємо, що Новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І на цьому святі веселяться всі, невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі і принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу.

Яли́нка — прикрашене дерево ялини, ялиці або сосни, вшанування якого походить з язичницьких часів. Вважали, що в ялинці жив дух лісу. Тому, щоб його задобрити , до деревця приносили дари:фрукти, коштовності.

Та Новий рік святкували не завжди взимку. Святкування у древніх народів зазвичай співпадало з початком відродження природи і в основному було приурочене березню місяцю.

На Русі Новий рік розпочинався з 1 вересня. Головну роль на святі відігравав сніп з колосків жита - «дідух». Він символізував дух дідів (предків)- це були кілька жмутів жита або пшениці, оповитих різнокольоровими стрічками Прикрашали і сухими чи свіжими квітами. Цей стародавній звичай символізував життєву силу, новий врожай і пам’ять роду.

Російський цар, Петро I, видав наказ про зміну дати Нового року – з 1вересня на 1січня 1700 року і прикрашати ялиновими гілками, ялинками вулиці і домівки. Цей звичай він побачив у Німеччині. Хоча ще раніше у Німеччині на Новий рік не рубали ялинові деревця, а навпаки саджали їх у свято.

Наші українські предки на Різдво вважали за краще прикрашати оселю не ялинкою, а Дідухом як символом добра, врожаю, злагоди й достатку. Поряд із «дідухами» на Прикарпатті домівки прикрашали «павуками» з соломи , які звисали зі стелі і оберігали родину.

« Дідухи», солом'яні вінки і янголи, зроблені власними руками, виганяють злих духів і оберігають родину від негараздів.

2 Група „ Екологи»/Files/photogallery/DSC00582.JPG

З давніх - давен оспівують в легендах, піснях,казках красу ялинки. Найбільш поширена на Україні, у Карпатах, де висота ялинки сягає до 50 метрів. Хвойні ростуть і на півночі, і в південних степах. Їх посадили українські лісники. Високі ялини на Чернігівщині під палючим сонцем стали крислатими, приземкуватими.(слайди) Але ялинка не втратила своєї привабливості і краси.

Давньослав’янська назва ялинки означає – колюча. Її листки – хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости потрібно не менше 12 років. На Україні є ялинки довгожителі, їх вік -500 років.

А ось цікавий факт. Найстарше дерево – рекордсмен, яке живе на нашій планеті 9 950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції. Там знайшли ще групу ялин (20 дерев) віком більше 8000 років.

Хвойні ліси – легені планети. Вони забезпечують потребу людини в кисні і волозі . Хвойне повітря не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам.

Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність.З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк,фанеру для літакобудування і інше.

А з хвої, крім того, виготовляють вітамін С.

Лісова красуня приносить до кожної хати не тільки святкову урочистість, але й свіжий, духмяний лісовий запах. Люди так звикли до цього атрибуту новорічного свята, що забули про те, скільки коштує нашій природі зрубана ялинка.

Та все-таки найбільш велична вона у лісі, де приносить величезну користь. Адже хвойні ліси мають лікувальні властивості: вони оздоровлюють та дезинфікують повітря, виділяючи фітонциди і тим самим лікуючи нервові та астматичні захворювання. Безперечно, що цю функцію хвойні дерева можуть виконувати лише в лісі, але аж ніяк не в наших оселях.

Варто пам’ятати: ялина – це найкращі сорти паперу, штучний шовк, спирт, гліцерин, пластмаси та багато-багато іншої найціннішої продукції.. Ялини повинні втішати нас не лише протягом кількох тижнів – ці красуні мусять існувати для наших нащадків.

Ліс – це домівка для тварин. Наприклад єдині птахи, що виводять пташенят узимку у найсильніші морози, - шишкарі. Пояснюється це тим, що основною їжею цих птахів є насіння шишок, які дозрівають на початку зими . тому і з’являється пташенята у шишкарів узимку – в самий розпал дозрівання ялинового насіння.

Отже, ялинки, як і інші дерева, треба берегти від знищення.

3 Група «Дослідники»

Провели дослідницьку роботу і з'ясували , що ялини ростуть у хвойному лісі. У цих дерев листочки у вигляді голочок, які називаються - хвоя. На зиму голки у хвойних дерев не опадають.

Провели спостереження : звідки під ялиною взялися хвоїнки, якщо дерево ніколи не буває „ голим".

Висновок. Голки оновлюються поступово, через 3-5 років, саме їх і ми бачили під деревом.

3) Відгадування загадок.

Де дозріває насіння у хвойних дерев?

Назву впишіть у клітинках

Ш И Ш К А

n Перевіримо прикмету: Багато ялинових шишок - до врожаю хліба

Провели дослідження.

Вік молодої ялинки можна визначити за допомогою маленьких гілочок, які ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи „ поверх". Щороку на дереві з'являється новий „ поверх". Підрахувати „поверхи” ялинки від верхівок до низу і до отриманої суми додали 2 - це час, необхідний для утворення самого паростка.

8 + 2 =10 ( років) - вік ялинки

Довідка. Хвойні дерева є довгожителями: вони живуть до 600 років

Висновок. Ялинка за десять років виростає у зріст першокласника, простоїть 10 днів у квартирі на Новий рік і її викинуть на смітник.

6) Розв'язання екологічної задачі.

На одній стороні вулиці є 15 будинків , а на другі - 20 будинків. Кожна сім'я вирішила поставити ялинку в будинку. Скільки потрібно ялинок?

15+20 = 35 (ялинок)

- А скільки таких будинків у селі, а скільки таких сіл, міст, то скільки потрібно таких ялинок (Дуже - дуже багато ).

Можна посадити молоду ялину в діжку з землею та на період новорічного свята внести у приміщення , і кожен день, щоб дерево не посохло, зволожувати його хвою та коріння. Коли свято закінчується , ялину слід пересадити у землю

Добрий вихід з ситуації знайшли хіміки: вони «виростили» штучні ялинки, які не менш красиві, ніж справжні. І головне – довговічні. Навіть пахнуть хвоєю, якщо звичайно, скропити їх хвойним екстрактом.

Гра ,,Репортер’’

- А зараз ми хочемо дізнатися в наших гостей які ялинки вони прикрашають у себе вдома і де їх беруть?

За результатами анкетування ми зробили таківисновки:

n 1. Опитані : (90 %) мають ялинку на новорічнісвята. З них (60 %) мають природніялинки.

n 2. У більшості ялинку зрубав у лісітато (незаконно), а інші придбалиялинку в лісництві або купили на базарі.

4 група «Умілі руки»

1. Створити в квартирі новорічну обстановку за допомогою декількох ялинових або соснових гілочок, шишок. Прикрасити їх сріблястим дощиком, кольоровими кульками.

2. Створити новорічні композиції: настільні, настінні, підвісні, композиції на підлозі. Взяти участь у виставці-конкурсі "Замість ялинки — новорічний букет".

3. Виготовити „ сніжні букети" „покриті інеєм" гілки , міні - ялинки.

4. Виростити ялинку самим.

Розгляньте слайди, які допоможуть вам пофантазувати на тему

« Яка може бути новорічна ялинка» (Ялинки з жерстяних бляшанок, створені майстринями - в’язальницями, ялинки з ламп, ялинкова книжкова шафа, новорічна драбинка тощо)

VI. Виготовлення паперової ялинки/Files/photogallery/DSC00590.JPG

-Щоб допомогти ялинці ми вирішили зробити паперову ялинку, бо думаємо, що жителі нашого міста не залишаться байдужими і збережуть не одну лісову красуню.

- Для роботи на уроці потрібен кольоровий папір, клей , ножиці, простий олівець і звісно ваші працьовиті руки і фантазія.

1. Робота за технологічною карткою та алгоритмом

Технологічна картка (слайди)

Правила техніки безпеки під час роботи з ножицями, клеєм.

1- й етап. Обведіть свою долоньку на папері.

2- й етап. Виріжте по контуру.

3- й етап. Роботу розпочинаємо зі склеювання нижнього ярусу ялинки.

- Можете пофантазувати і прикрасити нашу ялинку. Наприклад смайликами.

2. Самостійна робота в групах, поточний інструктаж.

( на картках ТБ на уроках трудового навчання)

Працюємо у групах. Пригадали про повагу до кожного члена групи, вміння домовлятися.

( Звучить музика Моцарта, слайди зимових пейзажів)

/Files/photogallery/DSC00592.JPG

Зараз ми покажемо вам майтер-клас, як виростити ялинку з насінини

Виростіть ялинку самі!

1. Приготуйте квіткові горщики, землю, шнурочки, поліетиленові мішечки, камінці й насіння ялини.

2. У кожен горщик покладіть по дві насінини, які присипте п’ятисантиметровим шаром землі.

VII. Горщик накрийте поліетиленовим мішечком і обв’яжіть шнурочком, щоб земля залишалася вологою?

А чи потрібно поливати грунт?

VIII. Підсумок проекту.

1. Висновок. Всі учні класу брали активну участь у пошуках матеріалу. Опрацювали багато книг, енциклопедій, в яких вибирали основне. Діти творчо підійшли до оформлення проекту. Учні вчились оцінювати роботу інших, співвідносити свою оцінку та оцінку інших груп. В учнів з'явилося бажання виразно, швидко і свідомо читати.

n - А ви задоволені роботою на уроці?

n - Що найбільше вдалося?

n - Можливо ви хотіли б попрацювати ще над якимсь питанням?

n - Як ви вважаєте ми змогли сьогодні захистити ялинку?

n А яка ваша думка, дітки?

2. Рефлексія

Я знаю … .

Я вмію … .

Цей проект мене навчив … .

ДОДАТКИ

Додаток 1.

Відгадайте загадку, щоб дізнатися, про що будемо говорити на уроці.

Гірляндами рясними,

Веселим сяйвом прикрас,

Цукерками смачними.

Та всюди, в місті і в селі,

Несуть дорослі, ждуть малі

У кожному будинку

Прикрашену …

(ялинку).

Додаток 2.

Послухайте оповідання С. Носаня «Ялинка».

Ялинка


Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір'ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.

Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:
— Скільки за цю красуню?
— Два карбованці заплатили.
— Жаль,— якось болісно зітхнув Карпо Іванович.
— Що жаль? — перепитую.
— Отаку красу нищити... І в селі, і в містах кожний неодмінно хоче придбати ялинку на свято. І навіть не подумає, що для того, аби виросла ось така, як у вас, треба щонайменше десять років чекати! Якби моя воля, то я геть би заборонив рубати й продавати ялинки. Постоїть вона в хаті для втіхи тиждень-два — і на смітник. Хіба це по-людському?..

Сергій Носань .

Поясніть, чому прикрашати «живу» ялинку не по-людському?

Назвіть, які традиції святкування новорічних свят і збереження ялинки у вашій сім’ї.

Додаток 3.

Інформація для вчителя.

Наближаються новорічні свята. Ще трохи й оселі прикрасять новорічні ялинки. Традиція прикрашати Різдво ялинкою народилася в Саксонії. Давні германці-язичники поклонялися духам дерев та звірів. Вони вірили, що в ялині живе лісовий бог, який охороняє ліси і опікується мисливством. Щоб задобрити цього бога, германці прикрашали ялинку стрічками та солодощами. Щоправда, тоді дерево підвішували під стелею і прикріпляли до нього свічки, яблука. Сьогодні, до речі, мода на підвішені до стелі ялинки повертається.

Наші українські предки на Різдво вважали за краще обзаводитись не ялинкою, а Дідухом. Він символізував дух дідів (предків)- це були кілька жмутів жита або пшениці, оповитих різнокольоровими стрічками. Ялинка ж як новорічний декор з’явилася в Україні на початку ХХ століття.

І відтоді ми навіть уявити новий рік без ялинки не можемо. Адже вона найголовніший атрибут Нового року. І, напевно, в кожній сім’ї вже обговорили питання: чи ставити «живу» красуню, чи зустріти Новий рік, не зрубуючи ялину ? Адже для того , щоб виростити чарівну ялиночку , буде потрібно, як мінімум, 6-8 років. Найбільш першокласні дерева ростуть на порядок довше, до 20 років.

Лісова красуня приносить до кожної хати не тільки святкову урочистість, але й свіжий, духмяний лісовий запах. Люди так звикли до цього атрибута новорічного свята, що забули про те, скільки коштує нашій природі зрубана ялинка.

Та все-таки найбільш велична вона у лісі, де приносить величезну користь. Адже хвойні ліси мають лікувальні властивості: вони оздоровлюють та дезинфікують повітря, виділяючи фітонциди і тим самим лікуючи нервові та астматичні захворювання. Безперечно, що цю функцію хвойні дерева можуть виконувати лише в лісі, але аж ніяк не в наших оселях.

Варто пам’ятати: ялина – це найкращі сорти паперу, штучний шовк, спирт, гліцерин, пластмаси та багато-багато іншої найціннішої продукції.. Ялини повинні втішати нас не лише протягом кількох тижнів – ці красуні мусять існувати для наших нащадків.

. Отже, ялинки, як і інші дерева, треба берегти від знищення.

Додаток 4.

Наші українські предки на Різдво вважали за краще прикрашати оселю не ялинкою, а Дідухом як символом добра, врожаю, злагоди й достатку. Поряд із «дідухами» на Прикарпатті домівки прикрашали «павуками» з соломи , які звисали зі стелі і оберігали родину.

« Дідухи», солом'яні вінки і янголи, зроблені власними руками, виганяють злих духів і оберігають родину від негараздів. .

Незвичайна новорічна ялинка розташована в італійському місті Гіббіо. Її особливість, по-перше, у тому, що складається вона суцільно із новорічних вогників (різноманітних за кольором, формою та розміром), а, по-друге, — розташована вона горизонтально з нахилом на одному з пагорбів. Святкові ліхтарики, ніби вималювали її на поверхні землі. Таким чином мешканці міста вирішили зберегти хоч одну ялинку від вирубування.

Дуже оригінальну ялинку було встановлено віталійському місті Мурано. Вона повністю скляна і виготовлена за спеціальною технологією, секрет якої відомий лише майстрам-склодувам. Вона невисока порівняно із вищезгаданими новорічними деревами, проте красою не поступається — струнка, грайлива, вона — втілення новорічної символіки.

Додаток 5.

Наші предки на виготовлення ялинок і прикрас використовували той матеріал, який був у хаті.

Обери ту ялинку, яка тобі сподобалася найбільше.

Запропонуйсвою креативну авторську ялинку, яку можна виготовити з підручних матеріалів.

Додаток 6.

Визначте найбільш прийнятний для вас спосіб збереження ялинки.

1. Прикрасити оселю символічними «дідухом» і «павуком» з соломи , як це робили наші предки.

2. Замінити живу ялинку штучною синтетичною.

3. Створити новорічну композицію із гілочок ялинки.

4. Використати для прикраси живу ялинку у горщику, яку навесні можна посадити в ґрунт.

5. Маючи свій будинок, виростити власну ялинку і прикрашати її у дворі.

6. Виготовити авторську ялинку із шишок, яблук, цукерок, картону, іншого.

Наведіть свої приклади способів збереження ялинки.

/Files/photogallery/DSC00594.JPG/Files/photogallery/DSC00595.JPG

Додаток 7.

Творче завдання. Розгляньте малюнки. Назвіть тварин, для яких ялинка є рідною домівкою.

ЗЕМЛЯ - НАШ ДІМ

Тема. Охорона природи.

Мета
. Узагальнити знання учнів про живу і неживу природу. Підвести дітей до усвідомлення того, що необхідно зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати.
Ознайомити школярів із заходами щодо відтворення і збереження природи.
Збагачувати словниковий запас учнів, розширювати кругозір. Розвивати пізнавальний інтерес, мислення, уміння працювати групами, колективно і самостійно.
Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: карта, глобус, ілюстрації, енциклопедія, платівка "Голоси лісу", кросворд, індивідуальні картки, прилади для дослідів, мультимедійний проектор, презентація «Земля-наш спільний дім».

Тип уроку. Конференція.

ХІД УРОКУ


І. Організація класу.

Привітання.
Слайд №1
II. Актуалізація опорних знань. Вступна частина.

Казка (
розповідає вчитель)./Files/photogallery/IMG_0173.JPG

Слайд №2.

— Жили були у Всесвіті дев'ять сестер, дев'ять красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, який розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок — і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється - і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі — і видніється рожевий обрій...
— Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її? (Земля).
— Так, це наша планета Земля, наша домівка у Всесвіті. ЇЇ ми порівнюємо з чарівною дівчиною.

... Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос...

—Чомусь мені стає тривожно? Адже Земля — це наша домівка. А вам? (Так).

— Що саме непокоїть і тривожить вас? (Міліють і забруднюються ріки, грунт втрачає родючість, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів).

— Ось скільки проблем ви назвали. А що роблять з найдорожчим у світі, коли йому боляче, коли воно хворіє? (Його лікують, оберігають, охороняють).

— Чи можемо ми, люди, зробити щось, розуміючи, що наша Земля в біді? (Бережливо ставитися до неї, охороняти...).

III. Робота за темою уроку.

— Це і буде темою для нашої сьогоднішньої дорослої серйозної розмови. Отже зачитаймо питання, які ми повинні обговорити і знайти шляхи їх вирішення.
1. Повітря. Шляхи вирішення екологічної проблеми.

2. Вода. Охорона води.

3. Грунт. Збереження природного багатства

4. Жива природа. Життя поряд з людиною.

- Якими вважаєте ви ці проблеми: реальними чи надуманими ?

Представляю вам уже відому групу журналістів, групу експертів та лаборантів. Отож урок наш побудуємо у формі конференції. Ми опрацюємо багато матеріалу і спробуємо знайти вирішення проблемі, яка виникла внаслідок бездумної поведінки людей. Крім того, нам у пригоді може стати цікава література нашого маленького читального залу. Секретарем буде ______________. Вона фіксуватиме найцінніші наші думки, вислови на табло.


1. Повітря. Шляхи вирішення екологічної проблеми

. Слайд №3


— До речі, щодо інформації. Чи завжди вона буває правдивою? Нещодавно я почула, що є п'ять океанів. Кілька разів перевіряла себе — знаю тільки чотири. А ви? (Чотири: Тихий, Індійський, Атлантичний і Північно-Льодовитий).

— Постривайте, відносно п'ятого океану говори лось, що він:
Не прісний, не солоний,
Хоча блакитний і прозорий,
Без берегів і без води,
Пливем у ньому я і ти,
І легкокрилі літаки.

— То що ж це за океан? (Повітряний океан).
— Ці два слова дають нам мізерну інформацію про цей океан, а я впевнена, що ви знаєте набагато більше.

Групи журналістів і експертів можуть працювати над першим завданням.

а) Інтелектуальна атака.— Чи дійсно повітря необхідне живим організмам. Для чого? (Щоб дихати, а, значить, жити).

— Повітря не має кольору. (Так, воно прозоре, але товстий шар повітря має блакитний колір).

— Повітря нерухоме, але воно весь час рухається. ( Це і є вітер, який ми відчуваємо).

— Чи є повітря в твердих речовинах, наприклад, ґрунті, крейді? (Так. У цьому ми переконалися, коли робили дослід з крейдою).

— Повітря, яким ми дихаємо, насичене вуглекислим газом. (Ні. Повітря на одну п'яту складається з кисню, а решта — інші гази).

— Чи може повітря мати запах бузку? (Ні, запах бузку має тільки бузок, а повітря без запаху).

— Отже, природа дає нам повітря без кольору, запаху, насичене вдосталь киснем — таким, яким воно необхідне людині. Та людина часом недбало ставиться до цього безцінного дару. Слово просять наші лаборанти, що приготували дослід.

б) Дослід №1 з блюдцем і свічкою.
/Files/photogallery/IMG_0175.JPG
(УЧНІ спостерігають, як під час горіння виділяється кіптява, в результаті чого дно блюдця стає чорним).

— Це дуже просто спостерігати ось тут у класі — блюдце, свічка... А як у масштабах Землі? Слово експертам.

в) Аналіз негативного впливу діяльності людини на повітря.

Слайд №4.

(Група експертів робить висновки за кількома опрацьованими в індивідуальному порядку текстами).

Наприклад, картка №1:

"Поряд парк. Там згребли торішнє листя і запалили багаття. І вулиця, і перехожі потопають у великих сизуватих клубах диму..."

Завдання: зроби висновок.

Картки №№ 2, 3, 4 відповідно про зловживання викиди відпрацьованих газів з фабрик, заводів, про забруднення повітря транспортом.

— Аж страшно подумати, яким брудним повітрям ми дихаємо. Невже нічого не можна зробити?

(Не спалювати листя, заводи і фабрики повинні бути безвідходними або очищати викидні гази, більше користуватись тролейбусами, трамваями).

— Нашого секретаря прошу заповнити табло.

Слайд №5

2. Вода. Охорона води.

Слайд №6.

— А цей предмет вам знайомий? (Це глобус, модель Землі).

— Якого кольору наша планета (прокручую глобус)? (Блакитного) .

— Чому? (Бо на земній кулі води вдвічі більше, ніж суші).

— Про воду, думаю, ви теж багато знаєте і розповісте у своїх інтерв'ю.

Тим часом лаборанти і експерти розпочнуть виконувати друге завдання.

а) Інтерв'ю.
— Чи не забагато на Землі води? (Ні, якраз стільки, щоб вона не замерзла, бо вода обігріває нашу Землю взимку, віддаючи їй тепло, що взяла від сонечка влітку).

— Яке значення для живої природи має вода? (Основне. Ті п'ють люди, тварини, рослини. Без їжі людина може прожити 9 діб, без води — 2. Вода — основа всіх живих організмів).

— Чи правильне твердження, що вода нас годує? (Так. Без води не приготувати їжі. Водойми дають нам продукти харчування. — рибу, морську капусту та ін.).

— Кажуть, що вода — найширший шлях. Доведіть це. (Жодна дорога не може мати розмірів моря, океану чи навіть річки. Там легко розминутися багатьом кораблям).

— Як пов'язані електричний струм з водою? (За допомогою води працюють гідроелектростанції).

— Для чого ще потрібна вода? (Різні відповіді).

— Ви самі довели, що вода — справжнє диво природи. Але часто люди не вміють цінувати його. Можливо, тому, що на перший погляд води у нас дуже багато.

Послухаємо експертів.

Слайд№7, 8.

б) Розповіді за ілюстраціями про негативний вплив людини на водойми.

— Катастрофи на морях;

— вилив стічних вод із заводів, фабрик;

— засмічування водойм;

— заростання і замулювання дрібних водойм і багато ін.

— І в результаті світовий океан матиме більше ось такої мутної, брудної води і менше цієї чистої, природної, здорової. Лаборанти готові продемонструвати дослід.

в) Дослід №2. Фільтрування води.(Крейда,пісок,сіль)
— Цей елементарний дослід показав, що будь-яку забруднену воду можна очистити. У нас у класі за допомогою звичайного фільтру ми очистили воду від крейди і піску. А чи очистили ми воду від солі? Чому?(Тому,що сіль у воді розчиняється і через звичайний фільтр її видалити неможливо. Потрібні спеціальні фільтри.) На заводах, фабриках — за допомогою складних фільтрів, а також очисних споруд очищують воду. І люди повинні дбати про це.

Секретаря просимо виконати завдання. (На табло помішуються написи).

Слайд №9.

4. Грунт. Збереження природного багатства.

Слайд №10.

а) Звучить фонограма "Голос Землі".

"...Важко мені, діти мої, кровиночки мої. Чи ж не я вас породила, чи не я вам сили даю? Лелію для вас кожний кущик, травиночку кожну. Всі свої багатства віддаю вам до останку. Прихищаю братів ваших менших — тваринок, жуків...
За що раните мене, діти мої, чом не шануєте?
Зриті надра мої ранами гоїтимуться тисячі років, споєні отрутою поля перестануть колоситися пшениці.
Не брудніть мене, не засмічуйте, бо я — ваша мати, і що ви без мене?"

— Діти, хто звертається до нас зі своїми болями і тривогами? (Земля).

б) Розповіді за ілюстраціями про негативний вплив людини на грунт.

Слайд №11.

а) Інтерв'ю – Якими 6 ви хотіли бачити себе відносно Землі?

Якою хотіли б бачити її?

-Що ви пропонуєте зробити для цього?

— Хай ці думки і бажання залишаться на табло нашими рішеннями, а у ваших серцях — як закони, як правила дітей Землі.

Секретар поміщує на табло написи.

Слайд №12.


4. Жива природа. Життя поряд з людиною.

Слайд №13.а). Слухання грамзапису "Голоси лісу".
б} Бесіда-опитування:

— Дуже люблю ліс. І чому мені так легко дихається тут? (Бо у лісі багато дерев і повітря насичене киснем).

— У парку теж багато дерев. Чому його не називають лісом? (Бо парк — штучно створене природне середовище з місцями відпочинку).

— Ліс — неначе багатоповерховий будинок. Які поверхи є у ньому?

Слайд №14.

(Мохи — перший поверх, трави і квіти— другий, куші — третій, а крона дерев — четвертий).

— Торік ось під тим кущиком зустріла довговухого, косоокого звірка. Не підкажете, як його звуть? (Заєць).

Слайд №15.

— А ще кого можна тут зустріти? (Білку, дику козу, їжака...).

- А чи знаєте, що ліс моє свого охоронця? Це таємничий чоловічок-лісовичок.

Слайд №16


— А ось на цьому пеньку знайшла силу-силенну грибів. Та не пригадую, як вони називаються?

(Опеньки).

— А квіти лісові любите? Ото вже нарвемо до класу цілі оберемки... (Ні, бо серед лісових квітів багато лікарських і занесених до Червоної книш. їх рвати заборонено).

— Он як. Ти так любиш ліс, піклуєшся про нього, то ми оберемо тебе лісовичком. Ти попрацюєш з літературними джерелами, розповіси нам про деяких тварин і рослини, занесені до Червоної книги України. (Учень працює над завданням).

— Яку ще користь дає ліс? (Деревину, з якої виготовляють папір, меблі; лікарські рослини, ягоди, гриби; прихисток птахам і звірам; духовну насолоду).

- А що потрібно зробити після відпочинку в лісі? (Приберати після себе галявину, зібрати сміття, обгородити мурашник). А з багаттям що зробимо? (Загасимо).

Фізкультхвилинка
Станьте рівно, поверніться
І до сонечка зверніться.
А тепер хай всі малята
Пострибають, мов зайчата.
Руки вгору підніміть,
Вдих і видих всі зробіть.
У садку зеленому яблук нарвемо.
У плетені кошики ми їх складемо.
Ніжки хай потрудяться —
Танок почнемо.
Вправними, бадьорими ми всі зростемо
Ніби ягоди рвемо.
Будемо присідати
І мурашок розглядати.


в.) Розповідь " Сторінками Червоної книги".

— (Розповідає "лісовичок"). — Зникнення одного виду тварин чи рослин обов'язково призводить до якоїсь іншої біди в природі. Маринка підготувала оповідання з книжки "Чомучка?" (В оповіданні розповідається про те, як отрутохімікатами знищували гусінь у лісі. Від цього загинули птахи, звірі...).

— А мультик про джмелів пам'ятаєте? Як все досконало побудовано в природі, як все взаємопов'язане. Ці зв'язки в природі вивчає спеціальна наука.

Яка? Про це розповість черговий. (Зачитуються дані з енциклопедичного словника).

— Крім того, що є спеціальна наука, покликана вивчати, охороняти, примножувати природу, у світі існують багато організацій, товариств, яким теж не байдужа доля планети. Наприклад, міжнародний рух "Грін Піс", обласне дитяче екологічне об'єднання "Паросток", районний гурток екологів "Лотос", наш шкільний екологічний клуб "Бумеранг". Крім цього, у світі працюють заповідники, заказники, де створено умови, наближені до природних, щоб наші менші брати почувалися там вільно і безпечно.

(Школярі показують на карті найвідоміші заповідники).

г) Кросворд.

Слайди №№17, 18.— А зараз спробуйте уявити себе мешканцями лісу. Це допоможе вам упоратися з цікавими завданнями кросворду. А коли ми його розв'яжемо, то довідаємося про скарб — найдорожчий і найцінніший у світі.

1. Це весняний ранній птах.
Називають його...
(шПак).

2. За вікном сніжок, піднялася віхола.
Та не страшно пташці, що сидить під стріхою.
(гоРобець).

3. Хитра кума сліди замела.
(лисИця).

4. Вправні будівельники майструють дашок
З соснових голок.
(муРахи).

5. Я найперша квітка в гаю
Синім цвітом зацвітаю.
(прОлісок).

6. Влітку наїдається, взимку відсипається.
(веДмідь).

7. Білі дзвіночки висять, гойдаються.
Як вони називаються?
(конвАлії).

1 П

2 Р

3 И

4 Р

5 О

б Д

7 А

— То який найдорожчий скарб у світі? (Природа).

— Але ви ще дуже малі і охороняти природу не можете. Мабуть, це справа тільки дорослих? (Ні. Ми хоч і малі, але вже багато можемо зробити для. збереження природи).

— Ну, тоді секретаря прошу доповнити табло своїми особистими висновками:

Слайд №19

Не зривати квітів

Не руйнувати гнізда і мурашники

Не ламати гілок

Не знущатися над живими істотами

— А ми продовжимо розмову про скарб, який щойно відшукали. Як ставляться до скарбу? Покажіть. Візьміть у свої долоньки те, часточкою чого є ми самі.

Слайд №20.

І як це не дивно, не дико, люди іноді виступають ворогом природі, не задумуючись над тим, що в першу чергу стають ворогом собі. І тоді трапляється біда. Найстрашніша трапилась навесні 1986 року. Це була Чорнобильська трагедія — страшне свідчення того, до якої біди можуть призвести людська недбалість, безвідповідальність, байдужість. Під час цієї катастрофи загинуло багато синів і дочок України. Ті, хто загинув, віддали своє життя, рятуючи все живе від радіації. Сьогодні ми запалимо свічку пам'яті і вшануємо їх хвилиною мовчання.

IV. Підсумок уроку.

— Секретар протягом уроку фіксував найбільш цінні наші думки на табло. Перечитайте їх. Що вони вам нагадують? (Правила, закони...)

— Отже, ми склали пам'ятку, правила, а мовою дорослих — закони чи рішення, за якими б мали жити ми і спонукати до цього інших. Не всі з цих рішень можемо виконати ми, третьокласники, але ми можемо насаджувати дерева, розчищати джерела, не засмічувати їх, економити папір і тд.

На уроці української мови ми запишемо ці правила і вивчимо ще й такі слова-заклик:

Слайд №21.

На землі, у домі вселюдському —

Протиріч і негараздів тьма,

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема!
Слайди № №22, 23.

V. Хвилинка релаксу.

Кліп. «А я бажаю вам добра…»

Кiлькiсть переглядiв: 3855

Коментарi

  • axcoume

    2017-03-19 02:00:11

    kcertainlyg http://buycialispharm.com plivedx buy cialis online without a health...

  • hucoume

    2017-03-17 13:08:27

    echildrenr [url=http://edciatab.com/]cialis without prescription[/url] hchildrenm [url=http://edciatab.com/]generic cialis[/url]...

  • cscoume

    2017-03-17 07:51:59

    etellx http://edviatab.com/ toutv generic viagra...

  • ihcoume

    2017-03-16 11:09:16

    bwaitedi [url=http://buycialispharm.bid/]safely buying cialis overseas[/url] oartw http://buykamagrapharm.bid/ rdreadfulc cheap kamagra bthereforee buy kamagra online...

  • rncoume

    2017-03-12 05:02:49

    fexceptz http://tadal24.com/ bsurelyz http://tadal24.com/...

  • qdcoume

    2017-03-11 01:47:48

    zyen http://canphv.com viagra directions for use obegang http://canphv.com...

  • ljcoume

    2017-03-10 17:39:27

    abelowy [url=http://canphv.com]buy viagra now online[/url] histochemistry of viagra usa handy [url=http://canphv.com]viagra libido[/url]...

  • hspen

    2017-03-09 06:31:00

    ystepq buy generic lyrica garrivedy buy real viagra online...

  • cvpen

    2017-03-09 03:19:20

    xproperr [url=http://buy-provigil.bid]buy modafinil[/url] ghotn clomid for men with low testosterone...

  • becoume

    2017-03-07 10:28:33

    zseveralw http://buycialis24ph.com anobodyo [url=http://buycialis24ph.com]cialis sale[/url]...